Wtorek, 21 listopada 2017 r. (325 dzień roku) , Imieniny: Janusza, Marii, Reginy

» Informacje
Telefony Urzędu Gminy:
(+48 41) 384-10-48
(+48 41) 384-10-32

Tel./Fax.Urzędu Gminy:
(+48 41) 384-10-10

Pomoc i wsparcie osobom doświadczającym przemocy

0-801-12-00-00

Telefon rodziców, nauczycieli, wychowawców których dzieci/uczniowie sięgają po alkohol czy narkotyk.

0-801-14-00-68

Poczta elektroniczna:
gmina@kozlow.pl

Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek - Piątek
7:00 - 15:00

Wójt Gminy Kozłów przyjmuje interesantów w każdy wtorek od godz. 13.00 do 15.30

» Informacje dla rolników

Gmina Kozłów jest realizatorem projektu "Modernizacja oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej Nr 1 w gminie Kozłów" współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Statystyka odwiedzin:

167641

(dla pracowników urzędu)
Wakacyjna wycieczka

Wakacyjna wycieczka do Niepołomic

W dniach 29 - 30.07.2009r. odbyła się wycieczka do Niepołomic dla uczestników projektu "Zakwita ogród niespodziany, zaczarowany.." dotowanego przez Fundację Wspomagania Wsi (program "Pożyteczne Wakacje 2009"), a realizowanego przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Gminy Kozłów "WSZYSCY RAZEM". Wyjechaliśmy o 8.15, a na miejscu byliśmy o 10.00. Na początku poszliśmy na plac zabaw zlokalizowany w pobliżu Izby Regionalnej. Tam bawiliśmy się ... jak dzieci: testowaliśmy ściankę wspinaczkową, huśtawki, "zjazd Tarzana", kwiatuszka i konia na sprężynie, kłodę na wodzie.

Potem udaliśmy się do Izby Regionalnej, gdzie przewodnik opowiadał o dawnych tradycjach, zwyczajach ludowych i królu Kazimierzu, który przebierał się w strój chłopski i chodził po chatach wiejskich, aby sprawdzić, jak żyją jego poddani. Dowiedzieliśmy się, że dawniej zamykano świeży chleb w komorze pod kluczem, aby wystarczyło rodzinie na dłużej. Zostaliśmy poczęstowani przepysznymi rogalikami nadziewanymi dżemem i posypanymi słodkim pudrem. Odbyła się też demonstracja obsługi dawnego pieca chlebowego. Nasza koleżanka Ania miała za zadanie umieścić surowy chleb, spoczywający na wielkiej, drewnianej łopacie we wnętrzu rozgrzanego pieca, a po upieczeniu wyjąć go. Na zakończenie spotkania dostaliśmy po porcji surowego ciasta drożdżowego, z którego formowaliśmy różne kształty: ślimaki, serca, misie, kwiaty, warkocze itd. Nasze arcydzieła zostały upieczone w gorącym piekarniku, a kiedy ostygły - zjedzone z apetytem. Następnie udaliśmy się do Izby Leśnej, gdzie mogliśmy zobaczyć wiele zwierząt zamieszkujących polskie lasy, np. lisa, sarnę, jelenia, dzika, dzikiego gołębia grzywacza, gronostaja, orła królewskiego, jenota, bażanta, wydrę, bobra oraz króla Puszczy Niepołomickiej - żubra, gatunek chroniony. Najbardziej zaskoczyła nas sceneria ekspozycji, przedstawiająca naturalne środowisko życia zwierząt, a składająca się z malowideł imitujących las oraz elementów runa leśnego, ściółki, pni drzew. Wszystko wyglądało bardzo realistycznie. Przemieściliśmy się do prywatnej hodowli strusi, gdzie najodważniejsi podjęli się karmienia największych ptaków świata. Poznaliśmy stadia rozwoju ptaka nielota. Dowiedzieliśmy się, że strusie jajo waży ok. 170 dag i wystarcza na posiłek dla 9-10 osób. Samica o szarych piórach i bladej skórze nóg wysiaduje jajo 3 miesiące, ogrzewając do temperatury 36,4-36,6°C i jest mniej okazała, niż jej towarzysz, który ma czarno-białe upierzenie i różowe nogi o dwóch palcach. Zwierzęta te należą do grupy roślinożernych, dlatego chętnie zjadały podawane porcje trawy. Zwiedziliśmy kościół pod wezwaniem Dziesięciu Tysięcy Męczenników. Został on ufundowany przez Kazimierza Wielkiego, a najstarsza jego część pochodzi z 1349 r. i jest w stylu gotyckim. W XVI w. dobudowano renesansową kaplicę Najświętszej Maryi Panny, a jej fundatorem był Jan Branicki. Twórcą kaplicy i pomnika jest Włoch, nadworny architekt królewski, Santi Gucci. 100 lat później rodzina Lubomirskich sfinansowała budowę kaplicy św. Karola Boromeusza w stylu barokowym. Jej ściany zdobią freski z drugiej połowy XIV w. zaliczane do najcenniejszych malowideł ściennych tego okresu w Polsce. Z lewej strony od ołtarza mieściła się kaplica królewska (obecnie zachrystia) - miejsce, z którego król obserwował mszę świętą. Ksiądz odprawiał mszę tyłem do wiernych, a przodem do ołtarza, dlatego też szaty kapłanów były bardziej zdobione na plecach niż z przodu. Proboszcz opowiedział nam historię kościoła i dziesięciu tysięcy męczenników ukrzyżowanych na rozkaz cesarza rzymskiego Habriana w 125 r. u podnóża góry Ararat. O godzinie 14.00 zjedliśmy obiad w restauracji "Joanna". Zaserwowano nam zupę jarzynową, kartofle z koperkiem, filet z kurczaka, tartą marchewkę i ogórek udekorowany śmietaną. Po posiłku odwiedziliśmy zgromadzenie benedyktynek staniąteckich. Siostra Benedykta ciekawie opowiadała o założeniu klasztoru znajdującego się w Staniątkach koło Niepołomic. Jest to wieś, w której - według przekazów - zatrzymał się św. Wojciech "na staniatki", czyli postój w drodze na dwór Bolesława Chrobrego. W latach 1228-1238 przedstawiciele możnego, małopolskiego rodu Gryfitów ufundowali tu kościół i klasztor sióstr benedyktynek. Pochodzący z końca XIII wieku kościół jest najwcześniejszym w  Polsce przykładem halowej, gotyckiej budowli sakralnej. W klasztorze przechowywane są bogate zbiory sztuki i rzemiosła artystycznego: inkunabuły, paramenty liturgiczne, zbiór portretów ksień klasztoru oraz ciekawe przykłady malarstwa na szkle. Do najcenniejszych skarbów klasztoru należą dwie XIV-wieczne rzeźby tronujących Madonn oraz późnogotycka rzeźba C hrystusa Frasobliwego.

Wieczorem stawiliśmy się w MOA - Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym, gdzie uczestniczyliśmy w "Pikniku pod gwiazdami", w trakcie którego obserwowaliśmy obiekty na niebie przy użyciu lunet i teleskopów. Widzieliśmy księżyc, powierzchnię słońca i Jowisza z jego czterema księżycami. Po spacerze na Kopiec Grunwaldzki rozpoczęło się wielkie grillowanie. W międzyczasie odbył się mini mecz piłki nożnej, dziewczyny kontra chłopcy. Po kolacji jedni podglądali Jowisza, inni urządzili bitwę na poduszki. Rano przygotowaliśmy śniadanie (samodzielnie!), a na zakończenie pobytu w MOA obejrzeliśmy poranne słońce. Pozostał nam jeszcze do zwiedzenia zamek.

Zamek królewski w Niepołomicach wzniesiony przez Kazimierza Wielkiego w połowie XIV w. stał się królewską rezydencją, określaną "drugim Wawelem". Bywali tu niemal wszyscy polscy władcy. W Niepołomicach odbywały się zjazdy koronne, sądy nadworne, nadawano przywileje, przyjmowano poselstwa, a przede wszystkim polowano w pobliskiej puszczy. Największy rozkwit dóbr królewskich i miasta przypada na okres panowania Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta (XVI w.). Wówczas to zamek przebudowano w stylu renesansowym i założono słynne ogrody królowej Bony. Znajduje się tutaj Muzeum Niepołomickie, w którym m.in. eksponowane są trofea myśliwskie, arcydzieła XIX w. malarstwa polskiego, należące do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Przy wyjściu do ogrodów stoi pomnik Kazimierza Wielkiego w towarzystwie małego chłopca i jego chrześniaka Trzosa.

W zamku znajduje się jeszcze Izba Myśliwska z ekspozycją safari: żyrafy, zebry, niedźwiedź polarny, brunatny, grizli, poroże łosia, skóra rysia, wilka i inne . Witaliśmy się z misiem brunatnym, głaskaliśmy polarnego i odpoczywaliśmy po zmaganiach z historią sztuki malarskiej. Następnie przejechaliśmy do Puszczy Niepołomickiej - kompleksu leśnego znajdującego się w zachodniej części Kotliny Sandomierskiej, ok. 20 km na wschód od Krakowa. Zajmuje teren położony w widłach Wisły i Raby. Składa się z kilku oddzielnych kompleksów, niegdyś stanowiących jedną całość. Główny kompleks zajmuje powierzchnię ok. 110 km2. Rozciąga się on między Niepołomicami a Krzyżanowicami, Baczkowem i Mikluszowicami. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do McDonalds na lody i do kina, gdzie obejrzeliśmy film _Harry Potter i Książę Półkrwi_. Z zaciekawieniem patrzyliśmy na magiczne sceny i wyczekiwaliśmy na skutki ataku sługi Czarnego Pana. Tę wycieczkę zaliczamy do udanych. Najbardziej podobało nam się obserwatorium astronomiczne, puszcza i film o Harrym Potterze. Najtrudniejsze do zniesienia było długie zwiedzanie galerii malarstwa i mnóstwo szczegółowych informacji pani przewodnik. Ciężkie były też bagaże i powieki po krótkiej i pełnej wrażeń nocy.

Klaudia Nowak i Ilona Osuch - uczestniczki projektu

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Biuletyn Informacji Publicznej

Wydarzenia kulturalne

"WSZYSCY RAZEM"

Stowarzyszenie WSZYSCY RAZEM

Koło honorowych dawców krwi w Kozłowie

Ważniejsze telefony

(012) 422-11-87
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Krakowie

112
tel. alarmowy dla użytkowników telefonów komórkowych